Virkade saker

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2010

Morsmorsrutor

Av leena - 9 augusti 2010 19:42


Dessa kan man inte få nog av.. :-)

Här är en liten film som jag gjort för den som kanske vill ha lite hjälp i traven med att virka mormorsrutor. Även lite tips hur jag fäster och börjar med garnet. 


(Om du tittar helskärm, välj 720 HD, bättre kvalite på filmen)



Här är mönstret:

Lägg upp 5 lm med färg nr 1, gör en ring med 1 sm.

Varv 1: 3 lm, 2 st om ringen *2 lm, 3 st om ringen, upprepa från * 2 ggr till, sluta med 2 lm, 1 sm i 3:e lm. Fäst garnet. (Jag brukar virka 2 sm i 2 st och sen ta av garnet + lämna ca 3 cm garnstump som jag virkar in nästa varv. Ps. Se filmen ovanför)

Varv 2: byt till färg 2, börja i ett hörn och virka om lmb 3 lm + 2 st + 2lm + 3 st, 1 lm * 3 st + 2 lm + 3 st om nästa lmb, 1lm upprepa från * sluta med en sm i 3:e lm. Fäst.

Varv 3: byt till färg 3, börja i ett hörn och virka  3 lm + 2 st + 2 lm + 3 st, 1 lm * 3 st om nästa lmb, 1lm, 3 st + 2lm + 3 st om lmb i hörnet, 1 lm, upprepa från *. Fäst garnet.

Varv 4: byt till färg 4, börja i ett hörn och virka 3 lm + 2 st + 2 lm + 3 st * 1 lm, 3 st om nästa lmb, 1 lm, 3 st om nästa lmb, 1 lm, 3 st + 2lm + 3 st i lmb i hörnet, upprepa från *. Fäst garnet.


 
 
Ingen bild

Rolf

9 augusti 2010 21:35

Bra gjort!

 
Ingen bild

moster ingalisa

11 augusti 2010 09:26

Fina färger,mormorsrutor är alltid snyggt.

 
Ingen bild

Helen

25 augusti 2010 08:39

Började virka men jag gav upp när jag insåg hur många trådar man skulle vara tvunden och sitta med nål och fästa. Men nu tar jag fram virkningen igen och börjar om, vilka bra tips..... :-)

 
Ingen bild

Leena

27 augusti 2010 00:15

Hej Helen. Kul att andra kan få nytta av mina tips, gjorde som du; genom att fästa med nål och tråd för några år sen, men sen utav en slump kom andra metoden till. Sista varvets tråd virkar man in sen när man virkar ihop rutorna med fastmaskor. Lycka till med virket! / Leena

 
Ingen bild

sigge

26 oktober 2010 21:10

vad betyder lmb?

 
Ingen bild

leena

27 oktober 2010 11:18

lmb = luftmaskebåge. När man virkar luftmaskor i mellan stolpar eller fastmaskor kallar man de virkade luftmaskarna i mellan dessa för luftmaskebåge.

 
Ingen bild

sigge

27 oktober 2010 20:55

jaha tack

 
Ingen bild

Tina

30 april 2011 14:06

Superbra,att få detta tipset. Jag har aldrig fått till det snyggt med att virka in trådarna från föregående varv. Men tack var denna videon gjorde du verkligen detta jobbet lättförståeligt och superproffsigt. Stort TACK!
Kram//Tina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leena - 12 juli 2015 14:56

Hej bloggläsare!   Har varit borta ett tag från bloggen ett tag men tänkte ta upp den igen så smått fram till hösten. Får be även ursäkt till alla som jag inte har svarat men nu när jag lyckats hitta lösenordet till bloggen så kommer det att bli ...

Av leena - 19 februari 2012 15:58


Har fått ett par frågor var man kan hitta DMC virkgarn. Här kommer ett par länkar på butik som jag har hittat ute på webben:   http://www.torgstenen.se/dmc-virkgarn-1351.html (Har inte personligen handlat i denna webbutik).   http://www.garnl...

Av leena - 19 februari 2012 15:16

Är inne med shabby shic och försöker inreda hemma med både spets och gammalt. En liten fin virkad brudkrona ville jag virka och hittade en bra mönster i en äldre virktidning. Har ändrat om något på toppen eftersom tyckte att det blev så glest. Men hå...

Av leena - 5 februari 2012 13:37

Önskar en god fortsättning på nya året 2012 för Er alla som läser denna blogg. Har tagit en välbehövlig "semester" från bloggen för att ladda upp kreativiteten, men nu är jag tillbaka igen med full pysselkraft. Tack Pysselfarmor för all reklam du h...

Av leena - 6 november 2011 15:22

  Den här var rolig att göra. Luffarslöjd är jätteskoj att pyssla med och är inte så svårt. Om du inte har gjort luffarslöjd förut finns det många bra böcker att lära och få inspiration ifrån. En bok som jag kan rekommendera är Trådkonst av Gerd...

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Gilla bloggen på facebook

Omröstning

Vilket av följande virkmönster skulle du vilja att det fanns på Virkade Saker-bloggen.
 Dukar
 Spets
 Mattor
 Kläder
 Väskor
 Halsdukar, handskar, mössor, strumpor
 Amigurumi
 Irländsk virkning
 Köksaccessoar
 Prydnadssaker
 Gardiner
 Filtar, överkast
 Smycken
 Övrigt

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Youtube - Virkning

Visitors


Ovido - Quiz & Flashcards